PSYCHOTERAPIA MŁODZIEŻY

Okres dojrzewania może być najbardziej burzliwym okresem w życiu człowieka, dlatego bardzo często zalecana jest w tym wieku właśnie psychoterapia młodzieży. Istnieje wiele czynników, które wpływają na sposób radzenia sobie młodego człowieka z wyzwaniami, które stawia przed nim życie. Należą do nich: cechy temperamentu, sytuacja w rodzinie, wcześniejsze doświadczenia oraz poczucie stabilności otoczenia i świata wewnętrznego adolescenta.

Psychika nastolatka ulega zmianom wskutek nieuchronnych konfrontacji z rzeczywistością. Chęć uniezależnienia się od rodziców przy jednoczesnej potrzebie poczucia bezpieczeństwa, które daje stawianie granic przez opiekunów samo w sobie pozostaje w sprzeczności. Rodzące się na tym polu konflikty są przyczyną wielu trudnych emocji i wynikających z tego problematycznych zachowań adolescenta. Dojrzewająca w tym okresie seksualność, towarzyszące temu zmiany w wyglądzie ciała oraz burza hormonalna nie ułatwia skomplikowanego wejścia w świat dorosłości. Problemy z własną tożsamością, konflikt zależności i niezależności, brak zaufania do dorosłych, przeciwstawianie się autorytetom, częste huśtawki nastrojów powodują, że młodym ludziom trudno jest obiektywnie dostrzegać nowe możliwości związane z tym okresem, łatwo natomiast swoje frustracje i lęki komunikować w sposób, który jest szkodliwy nie tylko dla nich, ale także dla ich otoczenia.

Psychoterapia młodzieży ma na celu zrozumienie procesów zachodzących w umyśle młodego człowieka w odpowiedzi na zmiany związane z tym burzliwym okresem. Pomaga osobie wchodzącej w dorosłość odzyskać równowagę i w bezpiecznej atmosferze kontaktu z osobą psychoterapeuty przyglądać się temu, co w odpowiedzi na świat dzieje się w jej wnętrzu. Nastolatki często chcą uniknąć zatrzymania się i refleksji nad nad własnym życiem, zamiast tego preferują działanie. Zrozumienie tego, czemu mają służyć te problematyczne zachowania (pojmowane tu jako objawy), jakie emocje towarzyszom tym działaniom, oraz z czego one wynikają stanowi zazwyczaj podstawę do zmiany tych zachowań. Taka analiza buduje zainteresowanie młodego człowieka własnym życiem i doświadczanymi trudnościami oraz stawia go w pozycji kogoś, kto posiada możliwości rozwiązywania problemów, działa świadomie, a wyborów dokonuje biorąc pod uwagę ich możliwe konsekwencje.

PSYCHOLOG :: PSYCHOTERAPEUTA :: WARSZAWA-WŁOCHY :: SKOROSZE :: URSUS :: BEMOWO :: PSYCHOTERAPIA MŁODZIEŻY :: PSYCHOTERAPIA PAR I MAŁŻEŃSTW :: DIAGNOZA :: BULIMIA :: DEPRESJA :: DDA :: LĘKI :: FOBIE :: BEZSENNOŚĆ